SELURUH BLOG KESIHATAN

get this

Saya siarkan iklan Nuffnang.

Saturday, February 5, 2011

Nasi dan Periuk Nasi.

Periuk nasi yang berisiko memberikan anda..




Nasi adalah makanan harian rakyat Malaysia dan seluruh negara yang menanam padi besar-besaran untuk dijual dan digunakan. Nasi boleh membawa penyakit kanser? Adakah nasi boleh membawa kanser perut? Jawapannya tidak. Nasi kebiasaannya di masukkan ke dalam periuk untuk dimasak, seterusnya dimakan setelah masak bercampur lauk yang menambah selera makan. Begitulah selama lebih 4-8 tahun periuk yang sama digunakan selagi ia masih elok dan cantik seperti baru dibeli, namun begitu ada sesuatu di sebalik periuk yang berkeadaan baik walaupun digunakan lebih 4-8 tahun ini.


Biasanya anda akan habiskan nasi dalam periuk sehingga ke akar umbi dan barulah dimasak yang baru untuk makan malam atau lain-lain, namun begitu periuk yang lebih 3-4 tahun ini berisiko memberikan anda kanser perut dan menjadi pembunuh senyap disebabkan besi yang anda kais itu termasuk sekali dalam nasi, iaitu bahagian kerak adalah yang paling bawah. Fikirkan kembali periuk yang dah lama digunakan akan mula meyebabkan besi terurai sikit demi sedikit secara sentuhan. Anda berisiko mendapat penyakit kerana banyak bahan yang tidak boleh dicernakan perut anda mula bertindak balas!


Tukarkan periuk anda sekurang-kurangnya selepas 2-4 tahun selepas digunakan, atau cuba beli periuk yang bertahan lama dan bagus  (tanya kepada jurujual barangan dapur). Kesihatan haruslah diutamakan kerana kanser bukanlah penyakit yang biasa ianya amatlah serius sehingga membawa kepada kematian.

No comments:

Post a Comment

taip komen dan idea anda, ingat tinggalkan url blog anda, senang nak view your blog/ web, thanks, terima kasih!